نقشه سایت چیست؟
نقشه سایت یا سایت مپ طرحی از وب سایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای وب سایت شما را پیدا کنند، بخزند و ایندکس کنند. نقشه سایت همچنین به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات در سایت شما مهم ترین هستند.
یک نقشه سایت مناسب به عنوان نقشه راه وب سایت شما عمل می کند که موتورهای جستجو را قادر می سازد فوراً تمام صفحات مهم شما را بیابند، صرف نظر از اینکه وب سایت شما دارای ساختار پیوند داخلی است یا خیر. نقشه های سایت نه تنها برای موتورهای جستجو حیاتی هستند، بلکه می توانند به همان اندازه برای افرادی که صفحه خاصی را در وب سایت شما جستجو می کنند مفید باشند.
چرا نقشه سایت مهم است؟
موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف در سایت شما استفاده می کنند.
در حالی که نقشههای سایت میتوانند هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران نهایی سودآور باشند، این دو به طرحهای نقشه سایت متمایز علاقهمند هستند. XML برای خزنده های وب و HTML برای مردم.
انواع سایت مپ
دو نوع اصلی نقشه سایت وجود دارد. در حالی که هر کدام اهداف متفاوتی را دنبال می کنند.
1-نقشه سایت XML:
نقشه سایت XML رایج ترین نوع نقشه سایت است. تنها توسط موتورهای جستجو قابل درک است و از این رو به صراحت به آنها اختصاص داده شده است. نقشه های سایت XML به طور کلی در پوشه ریشه دامنه شما وجود دارد. به عنوان مثال. www.example.com/sitemap.xml
نقشه سایت XML می تواند حداکثر 50000 URL و محدودیت اندازه فایل فشرده نشده 50 مگابایت داشته باشد. وقتی از هر یک از محدودیت ها فراتر رفتید، باید URL های خود را در چندین نقشه سایت XML تقسیم کنید. سپس این نقشه های سایت را می توان در یک فایل ایندکس نقشه سایت XML ترکیب کرد. ایندکس نقشه سایت شما درواقع نقشه سایت شما برای سایر نقشه های سایت است.
به عنوان مثال، ایندکس نقشه سایت شما می تواند چندین نقشه سایت مانند نقشه سایت بلاگ، نقشه سایت محصول، نقشه سایت دسته بندی، نقشه سایت صفحات فرود داشته باشد. همچنین می تواند نقشه های سایت تصویری و ویدئویی شما را نیز داشته باشد.

2-نقشه سایت HTML:
دومین نوع اصلی، نقشه های سایت HTML، نقشه ای است که می تواند توسط بازدیدکنندگان وب سایت مشاهده شود و می تواند به آنها کمک کند تا به یک صفحه خاص حرکت کنند و از نقطه نظر تجربه کاربر مفیدتر هستند.
جدا از این دو نقشه سایت اصلی، سه نوع نقشه سایت دیگر وجود دارد که عبارتند از:
نقشه سایت ویدیویی: به طور خاص برای کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوای ویدیویی در وب سایت شما استفاده می شود.
نقشه سایت خبری: به طور خاص برای کمک به موتورهای جستجو برای یافتن بهتر محتوا در وب سایت هایی که برای Google News تأیید شده اند استفاده می شود. برای بهترین نتیجه، URL مقالات منتشر شده در 2 روز گذشته را درج کنید.
نقشه سایت تصویر: به طور خاص برای کمک به موتورهای جستجو برای یافتن تمام تصاویر میزبانی شده در سایت شما استفاده می شود.
چه صفحاتی را در نقشه سایت خود قرار دهید؟
یک راه بسیار ساده برای تصمیم گیری اینکه کدام صفحات را در نقشه سایت خود قرار دهید وجود دارد. به URL فکر کنید. به عنوان مثال: وقتی شخصی یک URL را باز می کند، آیا ارزشی برای فرد ایجاد می کند؟ آیا می خواهید افراد در آن URL وارد شوند؟ اگر نه، پس آن صفحه نباید در نقشه سایت باشد.
صفحاتی را که از نقشه سایت XML خود حذف می کنید، لزوماً به این معنا نیست که موتورهای جستجو آن URL را ایندکس نمی کنند. اگر بتوانند URL را از طریق پیوندها پیدا کنند، می توانند آن را ایندکس کنند. برای جلوگیری از این مشکل، به غیر از حذف URL آن صفحه از نقشه سایت خود، اگر نمی خواهید آن URL در نتایج جستجو نشان داده شود، باید یک برچسب ‘no-index’ و ‘follow’ اضافه کنید.
نکات مهم در ایجاد نقشه سایت:
1-کار بر روی نقشه سایت را از ابتدای فرآیند طراحی وب شروع کنید
شما باید از همان ابتدای فرآیند طراحی وب روی ساختن یک نقشه سایت قوی سرمایه گذاری کنید.با ایجاد سلسله مراتبی از صفحات سایت خود در مراحل اولیه، شانس بیشتری برای ایجاد محصولی دارید که بازدیدکنندگان شما به راحتی می توانند آن را جستجو کنند.
علاوه بر این، نقشه سایت باید اهداف کسب و کار را نیز در نظر بگیرد – هر محتوایی که توسط ذینفعان برای تحقق اهداف تجاری مورد نیاز است. به همین دلیل است که توصیه می شود نقشه سایت خود را با سهامداران به اشتراک بگذارید تا تأیید شود که نیازهای آنها را برآورده می کند.
2-اطلاعات را اولویت بندی کنید
به طور کلی، هرچه یک صفحه از صفحه اصلی سایت شما فاصله بیشتری داشته باشد، یافتن آن برای بازدیدکنندگان دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل است که همیشه باید یک سلسله مراتب از صفحات را بر اساس اهمیت آنها ایجاد کنید. در بسیاری از موارد، امکان اولویت بندی محتوا در سطوحی وجود دارد که از یک سلسله مراتب منطقی پیروی می کنند. به عنوان مثال، در سایت های خبری، دسته بندی هایی با انواع مختلف اخبار مانند «ورزش»، «سرگرمی»، «سیاست» داریم. این بخش های بزرگ به عنوان لایه هایی برای محتوای خاص تر عمل می کنند.
هنگامی که به چنین بخشی می روید، زیرمجموعه های خاص تری مانند “بازارها”، “فناوری”، “رسانه ها” و غیره را مشاهده می کنید.
3-با مدل های ذهنی کاربر هماهنگ شوید
یک مدل ذهنی توضیحی از افکار یک فرد در مورد نحوه عملکرد یک چیز در دنیای واقعی است.
قانون Jakob بیان می کند که کاربران بیشتر وقت خود را در سایت های دیگر می گذرانند. این بدان معناست که کاربران ترجیح میدهند سایت شما مانند سایر سایتهایی که قبلاً میشناسند کار کند. این قانون هم برای طراحی بصری و هم برای معماری اطلاعات کار می کند. به عبارت دیگر، ظاهر بصری و ساختار منطقی وب سایت شما نباید تفاوت اساسی با وب سایت رقیب در گروه شما داشته باشد. برای مثال، اگر یک وبسایت شرکتی طراحی میکنید، بهتر است صفحه «درباره ما» را اضافه کنید و آن را به یک گزینه ناوبری سطح بالا تبدیل کنید، زیرا بیشتر بازدیدکنندگان شما انتظار دارند این اطلاعات را ببینند.
4-تعداد مراحل لازم برای تکمیل عملیات را به حداقل برسانید
هرچه کاربر باید مراحل بیشتری را برای تکمیل یک عملیات انجام دهد (یعنی خرید یک محصول در یک وب سایت)، شانس بیشتری برای بازدیدکنندگان برای خروج از سایت بدون تکمیل عملیات وجود دارد.
قانون 3 کلیک یک قانون طراحی وب غیر رسمی است که می گوید برای پیمایش به هر صفحه در وب سایت شما فقط باید سه کلیک طول بکشد. این بر این باور است که کاربران سایت اگر نتوانند اطلاعات را در عرض سه کلیک پیدا کنند، ناامید می شوند و اغلب آن را ترک می کنند. از نقشه سایت استفاده کنید تا بفهمید کدام مرحله اجباری و کدام یک اختیاری است و در صورت امکان مراحل را ترکیب کنید.
5-نقشه سایت را به طور منظم به روز کنید
نقشه سایت نباید یک طراحی ثابت باشد. بلکه باید داینامیک باشد که همه تغییراتی را که در ساختار یک وب سایت رخ می دهد منعکس کند. هر زمان که تغییری ایجاد می شود، نقشه سایت باید به روز شود و این تغییر را منعکس کند.

روشهای ساخت Sitemap کدامند؟
روشهای زیادی برای ساخت Sitemap در وب سایتها وجود دارند. ممکن است هر کدام از این روشها برای استفاده خاصی در وب سایت قرار بگیرند. در ادامه این بخش به بررسی چند روش ساخت Sitemap پرداخته میشود که از بقیه رایجتر هستند و امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.
- برای ساخت Sitemap میتوان از ابزارهایی استفاده کرد که توسط پلتفرم سازنده سایت فراهم شده است. بسیاری از روشهای ساخت وب سایت و سیستمهای مدیریت محتوا (Content Management System | CMS)، ابزار یا افزونههایی (Plugin) را ارائه میدهند که میتوان از آنها برای ساخت Sitemap استفاده کرد. برای مثال، کاربران سیستم مدیریت محتوا وردپرس (WordPress) میتوانند یک افزونه اختصاصی را دانلود و نصب کنند که به سرعت کار Sitemap را انجام میدهد.
- به صورت دستی میتوان Sitemap ساخت. اگر به صورت دستی Sitemap ساخته شود این امکان به وجود میآید که Sitemap سفارشیسازی شود و به مناسبترین نحو ممکن ایجاد شود. اما این روش فقط برای توسعهدهندگان وب با تجربه توصیه میشود. روش ساخت Sitemap دستی، معمولاً برای تعداد URLهای خیلی بالا و بیشتر از دَهها URL مورد استفاده قرار نمیگیرد.
- برای ساخت Sitemap میتوان از یک تولیدکننده سایت مپ آنلاین (Online Sitemap Generator) استفاده کرد. این روشها اکثراً دارای ابزارهای پلتفرم آگنوستیک (Platform Agnostic) هستند که گزینه خوبی برای ساخت Sitemap به حساب میآیند. زیرا نیازی به دانلود کردن هیچ نرم افزار جانبی نیست و پردازش ساده و با سرعت انجام میگیرد. پلتفرم آگنوستیک، پلتفرمی است که نوع سیستم عامل ابزار آن جهت اجرا، مهم نیست. مرورگرهای صفحات وب از این نوع پلتفرمها هستند.
نحوه ساخت سایت مپ
ساخت نقشه سایت با یوست سئو
در صورتی که از یوست سئو استفاده میکنید. با انتشار مطالب جدید در سایت شما، نقشه سایت بصورت خودکار توسط این افزونه ساخته خواهد شد. برای مشاهده نقشه سایتتان ابتدا باید وارد بخش پیشخوان وردپرس شوید. سپس از منوی سئو > گزینه عمومی را انتخاب کنید.
حالا وارد تب امکانات شده و روی علامت کنار نقشههای سایت کلیک کنید.
حالا کافیست روی دکمه مشاهده نقشه سایت کلیک کنید تا نقشه XML خود را ببینید. نقشه XML شما چیزی شبیه به این خواهد بود:

افزونه XML Sitemap Generator جهت ساخت Sitemap در وردپرس
افزونه «XML Sitemap Generator» یک روش ساخت Sitemap دیگر در سیستم مدیریت محتوا وردپرس با ایجاد فرمتهای XML ،HTML و RSS است. این افزونه وردپرس، تنظیمات سادهای برای ساخت سایت مپ دارد و دارای گزینه آلارام خودکار برای زمان بروزرسانی صفحه یا نوشته است. همچنین، افزونه XML Sitemap Generator قابلیت شخصیپذیری بالایی دارد.
آموزش معرفی سایت مپ به گوگل
بعد از اینکه نقشه سایت XML وردپرس ساخته شد لازم است آن را به گوگل معرفی کنیم. به منظور معرفی سایت مپ به گوگل در وردپرس ابتدا از طریق آدرس https://www.google.com/webmasters وارد کنسول جستجوی خود در گوگل شده و پس از انتخاب سایت مشابه تصویر زیر به مسیر Crawl> Sitesmap مراجعه کنید.

سپس در سمت راست بالای صفحه دکمهای با نام ADD/TEST SITEMAP قرار دارد روی آن کلیک کنید و در فیلد باز شده عبارت sitemap_index.xml که بعد از آدرس دامنه وجود داره را وارد کنید و در نهایت روی دکمه Submit کلیک کنید. بعد از این کار با رفرش کردن صفحه و مراجعه به انتهای آن خواهید دید که نقشه سایت شما به گوگل اضافه شده و با کلیک روی آن به صورت دستهبندی شده هر نوع پست تایپ و taxonomy را در نقشه xml گوگل که برای سایتتان ثبت کردید مشاهده خواهید کرد.
همانطور که در تصویر هم میبینید تعداد لینکهای ثبت شده در سایت مپ بر اساس لینک صفحه و لینک تصاویر نمایش داده شده و برای هر کدام هم تعداد ایندکس شده در گوگل را مشاهده خواهید کرد.

ساخت XML Sitemap آنلاین
جهت استفاده از Sitemap در وب سایتهای غیر وردپرسی میتوان از ابزارهای گوناگونی استفاده کرد، یکی از این ابزارها سایت «XML-Sitemaps.com» به حساب میآید که یک روش آنلاین ساخت Sitemap است.
بعد از ایجاد Sitemap به وسیله این نوع از سایتها بهتر است به صورت دستی نیز مجدداً بررسی شوند. جهت بررسی آنها، معمولاً نقشه سایت مورد نظر در آدرس «site.com/sitemap.xml» قرار میگیرد. اما باز هم به طور کلی میتوان گفت که کامل بودن Sitemap بستگی به روش یا سیستم مدیریت محتوایی دارد که وب سایت توسط آن ساخته شده است. همچنین، این موضوع نیز اهمیت دارد که از چه برنامهای برای ایجاد نقشه سایت استفاده شده است.
نتیجه گیری
نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند صفحات وب سایت شما را بیابند.موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از سایت مپ صفحات مختلف را در سایت شما پیدا می کنند.
برای ساخت سایت مپ می توان از ابزار و افزونه هایی که در سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس وجود دارد استفاده کرد.همچنین می توان به صورت آنلاین و با استفاده از سایت های آنلاین این کار را انجام داد.یک روش دیگر ساخت سایت مپ به صورت دستی است که برای سایت های بزرگ توصیه نمی شود.