طراحی وب سایت

طراحی سایت,طراحی سایت فروشگاهی,طراحی سایت خبری,سئو و بهینه سازی, افزایش رنک,بک لینک,طراحی وردپرس

سئو سایت,طراحی اپلیکیشن اندروید,طراحی اپلیکیشن ios

طراحی سایت اختصاصی,قالب آماده وردپرس,طراحی بازی های موبایل,طراحی وبسایت,فروش سایت

طراحی سایت پی اچ پی,طراحی سایت لاراول,سئو و بهینه سازی انواع وب سایت,افزایش رتبه
طراحی سایت,سئو سایت,طراحی اپلیکیشن اندروید و آی او اس,گروه طراحی توسعه دهنگان شهر,سایت,وب سایت
  • طراحی وب سایت
  • سئو و بهینه سازی
  • طراحی وردپرس
  • طراحی وب اپلیکیشن
  • طراحی اپلیکیشن اندروید
  • طراحی سایت
  • طراحی وبسایت
  • سئو و بهینه سازی وبسایت
  • طراحی وب اپلیکیشن
  • طراحی سایت فروشگاهی
  • طراحی سایت خبری
  • طراحی اپلیکیشن اندروید
  • طراحی وردپرس
  • سئو و بهینه سازی وب سایت طراحی وب سایت طراحی وب اپلیکیشن طراحی اپلیکیشن اندروید و آی او اس طراحی وردپرس قالب آماده وردپرس طراحی سایت خبری طراحی سایت فروشگاهی
    سئو و بهینه سازی انواع وب سایت.طراحی انواع وب سایت.طراحی وردپرس.طراحی وب اپلیکیشن و طراحی اپلیکیشن موبایل
    نمونه اولیه نرم افزار یا پروتوتایپ

    نمونه اولیه نرم افزار یا پروتوتایپ چیست؟

    هنگام ساختن نرم افزار، صفحه یا ویژگی های یکسانی را می توان به روش های بسیار متفاوتی ساخت. اما تنها چند مسیر منجر به عملکرد کاربر پسند می شود.بنابراین، چگونه باید بدانید چه چیزی بسازید؟ چگونه ذینفعان را روی عناصر طراحی همسو می‌کنید؟اینجاست که اهمیت نمونه‌ اولیه نرم‌افزار مشخص می شود.

    نمونه اولیه نرم افزار چیست؟

    نمونه اولیه در توسعه نرم افزار شبیه سازی از نحوه عملکرد و احساس یک محصول واقعی است که برای تست و گرفتن بازخورد از کاربر استفاده می شود.

    نمونه اولیه نرم افزار می تواند در تمام سطوح پیچیدگی وجود داشته باشند – از ایده ای که در پشت یک دستمال طراحی شده است تا نمونه اولیه قابل کلیک که تقلیدی از نرم افزار واقعی است.

    مدل های ساختمانی در طراحی معماری مثالی از نمونه های اولیه است. یک معمار درک خود را از خواسته‌های مشتری می‌داند و پیش‌نویس‌هایی را مطابق با خواسته مشتری آماده می کند ، اما نقشه‌ها ممکن است کافی نباشند. بنابراین، معمار یک مدل از ساختمان می سازد.

    در این مورد، مدلی که معمار از ساختمان می سازد، یک نمونه اولیه پیچیده است که برای پروژه های پیچیده ایجاد چنین نمونه هایی نیاز است.این نمونه اولیه به مشتری این امکان را می دهد که نقشه های ساختمان (یا محصول) را ببیند و در مورد آنچه دوست دارد یا دوست ندارد بازخورد ارائه دهد.

    ایجاد تغییرات بر اساس نمونه اولیه آسان تر (و ارزان تر) نسبت به زمانی است که کارهای نهایی در ساختمان انجام می شود.

    توسعه نرم افزار نیز فرآیند مشابهی است. نمونه‌ اولیه نرم افزار اغلب برای جمع‌آوری بازخورد اولیه و ایجاد تغییرات در صورت نیاز استفاده می‌شوند، درواقع اگر نمونه اولیه نباشد ممکن است تیم توسعه به طور کامل کدنویسی کند و سپس متوجه شود نیاز به تغییرات اساسی وجود دارد.

    چرا نمونه سازی برای توسعه نرم افزار مهم است؟

    هنگام ایجاد یک محصول نرم افزاری، نمونه سازی روشی ایده آل برای آزمایش، ارزیابی و اعتبارسنجی ایده شما با کاربران است. نمونه اولیه نرم افزار به شما امکان می‌دهد قبل از کدنویسی مطمئن شوید که محصول و ویژگی‌های آن رادرست می سازید.

    به عبارت دیگر، نمونه سازی ریسک پروژه را کاهش می دهد. زیرا نمی خواهید پس از ماه ها زمان و بودجه متوجه شوید که آنچه تولید کرده اید، نیازهای واقعی کاربر را برآورده نمی کند. اما، شروع با یک پروتوتایپ به شما امکان می دهد بازخورد کاربر را در مورد ویژگی های کلیدی دریافت کنید.

    prototype در توسعه نرم افزار
    prototype در توسعه نرم افزار

    انواع مختلف نمونه اولیه نرم افزار

    1.نمونه اولیه دور ریختنی

    نمونه سازی سریع یا دورریختنی یکی از مهم ترین انواع مدل های نمونه سازی است که بر اساس نیاز اولیه نرم افزار است. نمونه اولیه دور ریختنی را می توان به سرعت توسط تیم توسعه داد تا نشان دهد که نیازهای اولیه سیستم چگونه به نظر می رسد. در این مدل، بازخورد مشتریان به ایجاد تغییرات در نیازمندی ها کمک می کند و پس از دریافت بازخورد کاربر، نمونه اولیه یا پروتوتایپ دوباره برای رفع نیازهای مشتری ایجاد می شود.

    اساساً، در این رویکرد، پروتوتایپ ایجاد شده توسط تیم کنار گذاشته می‌شود و به بخشی از نمونه اولیه پذیرفته شده نهایی تبدیل نمی‌شود. این مدل توسط تیم طراحی محصول نرم افزاری برای بررسی ایده ها و دریافت بازخورد فوری از مشتریان استفاده می شود.

    2.نمونه سازی تکاملی

    گاهی اوقات، الزامات نرم افزار در شروع یک پروژه نامشخص است و نیاز به اصلاحات جزئی تا عمده در طول توسعه دارد. در چنین مواردی، نمونه‌های اولیه تکاملی توسعه می‌یابند که فقط ویژگی‌هایی را شامل می‌شوند که به وضوح درک می‌شوند. هنگامی که نمونه اولیه تکاملی نشان داده شد، ذینفعان می توانند به اصلاح الزاماتی که قبلاً نامشخص بود کمک کنند.

    نمونه‌سازی تکاملی از یک فرآیند تعاملی برای پیاده‌سازی بازخورد خارجی، شناسایی نیازمندی‌های جدید و سازگاری با آن ها استفاده می‌کند. به نوعی، نمونه های اولیه تکاملی شبیه به حداقل محصول قابل دوام یا MVP هستند، اما به جای شروع با ویژگی های اولیه و حداقل، توسعه تنها با ویژگی هایی آغاز می شود که به وضوح شناسایی و درک شده اند.

    3.نمونه سازی افزایشی

    نمونه سازی افزایشی تنها مدل امکان پذیر برای نرم افزارهای سازمانی است، زیرا اپلیکیشن های سازمانی معمولا ماژولار هستند و نیاز به ادغام دارند. در این نوع نمونه سازی، نمونه های اولیه کوچکتر توسعه می یابد. هنگامی که همه این نمونه های اولیه توسعه یافتند، در یک نمونه اولیه بزرگ ترکیب می شوند که نشان دهنده نرم افزار واقعی است.

    نکته مهم در نمونه سازی افزایشی این است که همه توسعه دهندگان و توسعه ها نیاز به همگام سازی دارند. در غیر این صورت ممکن است به نظر برسد ، هر نمونه اولیه کوچکتر برای محصول نرم افزاری متفاوتی تولید شده اند و نتیجه نهایی ممکن است نامرتب به نظر برسد.

    انواع روش های تهیه پروتوتایپ

    1. طرح های دست ساز و کاغذی

    ترسیم ایده روی کاغذ می تواند یک نمونه اولیه نرم افزار باشد. مهم نیست که چقدر ابتدایی است. هدف یک نمونه اولیه کاغذی ارائه یک طرح نهایی نیست، بنابراین نگران نباشید.در عوض، می تواند گام مهمی برای زنده کردن یک ایده مبهم باشد. مرحله طراحی دستی شما را مجبور می کند به سمت واقعیت حرکت کنید.

    برنامه چگونه خواهد بود؟ به چه عملکردی نیاز دارد؟ از چه نوع دکمه ها و ورودی هایی استفاده می کنید؟

    حتی طرح های کاغذی ساده می تواند ایده های شما را برای خود و دیگران روشن کند. همچنین به شما کمک می کند تا در مورد اینکه چه چیزی در محدوده پروژه اولیه گنجانده شود و چه چیزی نه، تصمیمات کلیدی بگیرید.

    2. Wireframes / طراحی با دقت پایین

    یک پله بالاتر از طرح‌های کاغذی،Wireframeها (یا طرح‌های با دقت پایین) هستند که خطوط کلی دوبعدی یک برنامه نرم‌افزاری هستند.

    آنها معمولا یک مفهوم اولیه از محصول را نشان می دهند که با حداقل استایل، رنگ و گرافیک ساخته شده‌اند. آنها با ابزارهای نرم افزاری خاصی مانند Invision، Sketch، Adobe، Figma و غیره ساخته شده اند.

    Wireframes یک نمایش بصری از نرم افزار است و بر عملکرد، جریان کاربر(user flow) و نحوه ارتباط صفحه نمایش ها با یکدیگر تمرکز دارد. آنها فقط شامل عناصر کلیدی هستند و ساخت آنها سریع و آسان است.

    این گونه نمونه های اولیه ابزارهای ارتباطی عالی برای استخراج بازخورد و ایده از ذینفعان و کاربران در طول فرآیند طراحی هستند.

    wireframe
    wireframe

    3. نمونه های اولیه قابل کلیک

    Wireframeها می‌توانند به نمونه‌های اولیه قابل کلیک تبدیل شوند، که مجموعه‌ای تعاملی از صفحه‌های بصری مرتبط هستند که می‌توانند شبیه یک اپلیکیشن باشند.

    یک نمونه اولیه قابل کلیک به کاربران اجازه می دهد تا در رایانه یا دستگاه تلفن همراه با آن تعامل داشته باشند. می‌توانید روی دکمه‌ها کلیک کنید و مانند نرم‌افزار واقعی، به‌طور روان بین یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کنید.

    اما تفاوت این است که هیچ کدگذاری واقعی صورت نگرفته است و هیچ اتفاقی در پس‌زمینه نمی‌افتد.

    شما درک واضحی از ظاهر و احساس نرم‌افزار نهایی خواهید داشت، اما در این مرحله ایجاد تغییرات در صورت نیاز همچنان آسان است.

    چرا بهتر است یک محصول را با یک نمونه اولیه نرم افزار شروع کنید؟

    چرا باید قبل از پرش به کدنویسی، یک پروژه نرم افزاری را با ساختن یک نمونه اولیه شروع کنید.

    1. آزمایش، اعتبارسنجی، و تکرار زودهنگام بر روی طرح ها

    حتی اگر ایده روشنی از ظاهر نرم افزار خود داشته باشید، تکرار بر روی نمونه اولیه به شما امکان می دهد به صورت سریع و کارآمد به بهترین طراحی محصول ممکن برسید. می‌توانید در هر مرحله از بازخورد کاربران استفاده کنید تا مطمئن شوید که زمان و هزینه خود را صرف ویژگی‌های مناسب می‌کنید.

    2. تحت تاثیر قرار دادن سرمایه گذاران یا پذیرندگان اولیه

    اگر می‌خواهید سرمایه جمع‌آوری کنید یا خریدار جذب کنید، یک نمونه اولیه می‌تواند به شما کمک کند ایده‌تان را به طور موثر توضیح دهید یا نشان دهید.

    آیا ترجیح می‌دهید ایده‌ای را به صورت شفاهی مطرح کنید یا یک نمونه اولیه را نشان دهید؟ کدام یک اعتماد به نفس بیشتری را القا می کند؟ایجاد یک نمونه اولیه نرم افزار برای بررسی جذابیت ایده کم خطر و مقرون به صرفه است.

    3. سازگار با نیازهای شما

    بهترین بخش نمونه های اولیه این است که گزینه های مختلفی از پیچیدگی دارند. اگر هنوز در مرحله اول طوفان فکری با ایده های زیاد هستید، از طرح های کاغذی استفاده کنید که هیچ هزینه ای برای ساخت ندارند.اگر آماده دریافت بازخورد کاربران در آینده در مورد یک محصول پیچیده هستید، یک پروتوتایپ قابل کلیک بسازید که ایده شما را پیاده سازی کند.

    نتیجه گیری

    اگر بخواهیم خیلی ساده به سوال پرتوتایپ چیست، پاسخ دهیم باید بگوییم، پروتوتایپ یا نمونه اولیه نرم افزار راه تست محصول قبل از پیاده سازی و در واقع، شبیه سازی چیزی است که در انتهای پروژه خواهیم داشت. بنابراین اگر تجربه کاربران و رضایت آنها برایتان اهمیت دارد، به ساخت پروتوتایپ نیاز دارید.

    ×

    پشتیبانی گروه توسعه دهندگان شهر

    × چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟